pühapäev, 23. veebruar 2014

Uus digivahend

Esimese otsimisnädala jooksul leidsin ma programmi, millega saab koostada mängu "Kuldvillak"
Selleks on veebipõhine programm JeopardyLabs.
Kuna ma olem matemaatikaõpetaja, siis püüdsin teha ühe matemaatilise kuldvillaku. Esimene teema, mis võimaldas mul seda programmi proovida, on "Tasapinnalised kujundid".
Kes soovib tulemusega tutvuda ja ühtlasi ka oma teadmisi testida, leiab selle siit. Head proovimist!
Vihjeks peab ütlema seda, et vastust programmi sisestada ei saa, aga õiget vastust soovi korral näidatakse.

Programmi toetamiseks on järgmised kaks kirjutist:
1) EUROCALL 2009 Conference
selle artikli 4. ja 9. lk leiate mainitud programmi nime
2) Ülevaade JeopardyLabs

Konkreetselt minu tehtud mängu teemal "Tasapinnalised kujundid" saaksid kõige rohkem kasutada õpilased.
Kuna minu pikk haigusleht lõppes alles selle nädala kolmapäeval, siis jäi mul võimalus leitud digivahendeid õpilastega testida ainult neljapäev ja reede. Nimetatud kuldvillakut testisin neljapäeval 9.klassi õpilastega. Nende jaoks oli see kordamiseks nt eksamiks.
Tunni lõpus andsin neile tagasisede korras vastamiseks kaks küsimust:
1) Kas sellise programmi kasutamine tekitab huvi matemaatika õppimise vastu? Kõik vastasid "jah"
2) Mis Sa arvad, kas selle programmi kasutamisest on Sulle õppimisel kasu? Põhjenda oma vastust.
Kõik vastasid "on küll" ja põhjendused olid järgmised:
* saab korrata (6 korral)
* palju lõbusam (2), põnevam (2), huvitav, tore (2)
* asjad, mida sa ei tea, saavad selgeks
* jääb paremini meelde (3)
Samas saab seda mängu kasutada ka matemaatika nädalal klasside vaheliseks võistluseks, klassiõhtul, kuskil seltskonnas, kus tahetakse oma matemaatikaalaseid teadmisi testida.

Valisin selle programmi seetõttu, et mul endal oli huvi seda teha ja nagu selgub tagasisidest oli see tore ja hariv ka lastele. See võimaldab ka tundi teisiti läbi viia ning lastel võimaldab see harjutada meeskonna tööd ja ühise otsuse tegemist.

Minu ainest lähtuvalt tekib probleem matemaatilise sümboolika sisestamine. Seetõttu ei saa seda kuldvillakut iga teema kohta teha. Seega tuleb mõelda, millistele teemadele veel saaks koostada kuldvillakut ja kuidas ilma matemaatilise sümboolikata hakkama saada.

Kuna algselt oli plaan kasutada ka smarttahvlit, siis läksin ühe tuttava arvutiõpetaja juurde seda proovima. Selle käigus, kuuldes, miks ma seda tahan, soovitas ta mul tutvuda ja natuke ka näitas veel kolme digivahendit. Neist kahte (kuna kolmandat ei ole ma eriti uurinud) tutvustan ka teile meelsasti.

I Aplusmath 
Selles programmis on alajaotused tegevuste kohta ja teemade kohta.
Esialgu keskendusin mängudele.
Kuna mul on 5.klassis on nõrgemad õpilased, kelledest osal on raskusi isegi korrutustabeliga, siis leidsin neile sobilik olevat matemaatiline bingo "MATHO"
Andsin neile neljapäeval koduseks tööks selle mängimise. Tuli läbi teha kõik neli tehet, raskusastme valiku jätsin neile endale.
Kellel aega ja tahtmist rohkem, võis teha ka memoriini nt korrutamistehte kohta ja/või mängu "Peidetud pilt".
Memoriin on tõeliselt hea mälu trenn. Ka mul võttis tükk aega enne kui sain kõik kaardid paaridena kokku.

Reedeses tunnis küsisin tagasisideme korras järgmised küsimused:
1) Kas sellise programmi kasutamine tekitab huvi matemaatika õppimise vastu? 
Enamus vastas "jah", aga üks noormees vastas: "mitte huvi, aga seal on parem õppida" (temal on korrutustabeliga kõige kehvemad lood). Ma loodan, et ta sai omale koha, kus pidevalt harjutada, ka siis kui õpetaja ei käsi.
2) Mis Sa arvad, kas selle programmi kasutamisest on Sulle õppimisel kasu? Põhjenda oma vastust.
Kõik vastasid, et on ja põhjendused olid järgmised:
> hea harjutada oma oskusi (5 korral)
> arendab matemaatikat (2)
> kodus pole ju õpetajat, kes aitaks (2)
> parandab mälu
> arendab arvutamise kiirust (2)
> saab kontrollida, kas on selge
3) Kas sarnast tööd oled oled nõus ka teinekord tegema? Kõik vastasid "jah"

Viimase küsimuse vastus teeb mulle heameelt, sest see annab võimaluse tunnis programmi õpetada ja oskusi/vilumusi saavad lapsed ise selle programmi abiga lihvida ja seda hea meelega.

II LearningApps 
See programm meeldib mulle veel kõige enam!
Selles programmis on 35 erinevat nn malli ehk äpp, mille saab täita endale meelepärase "sisuga".
Paljudel mallidel on väike tutvustav video ja näiteid.
Olen "täitnud" neid malle omale meelepärase sisuga, mis tundus mulle matemaatikaga täitmiseks kõige sobivamad.

Järgnevalt tutvustan neid:
Protsendi teisendamine harilikuks murruks
Protsendi teisendamine kümnendmurruks
Ringi ja ringjoonega seotud mõisted
Hariliku murruga seotud mõisted. Seda on mõistlik teha täisekraanil.
Neid töölehti testisin ma reedel 6. ja 7. klassiga. Tagasisidet palusin ma õpilastel koduse tööna anda teisipäevaks, vastates analoogsetele küsimustele, nagu vastas 5. klass.

Lisaks on tehtud:
*Mõistekaart - Murdarvud. Seda saab pigem kasutada ajurünnaku konspekteerimiseks. Ilusaks vormistamiseks ei ole see väga mugav.
*Lineaarvõrrandi lahendamise etapid I (sõnadega) ja etapid II (konkreetse võrrandi lahendamine). Seda tüüpi mallil on see viga, et kõik valikud, mis tuleb panna õigesse ritta ei mahu ekraanile ja tuleb pidevalt "kerida" edasi-tagasi ja see teeb ülesande täitmise raskemaks.
*Nurga liigid 5.klassile
*Kõiksugused nurgad 8. ja 9.klassile

LearningApps.org töötati välja teadus- ja arendustegevuse projekti osana koostöös kolme ülikooliga.
Vaata lähemalt siit

Nende uute didgivahendite kasutama õppimine andis julgust ka edaspidi sellise tegevusega uusi võimalusi otsida. Varem kasutasin ainult seda programmi, mis koolitusel õpetati ja ei tulnud mõttessegi ise otsida midagi uut ja selle tööpõhimõtteid katsetada. Nüüd tunnen, et saan sellega hakkama küll.
Iga uus kogemus on pigem kasulik kui kahjulik.

Edaspidi teen kindlasti veel mõnel teemal kuldvillaku ning ka LearningAppsiga teen veel töölehti lisaks ja püüan senini tehtud äppidele ka uusi äppe leida, millega on võimalik matemaatikat õpetada ja õppida.




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar